onsdag den 27. februar 2013

3 TALER I ANLEDNING AF FORFATTERSKOLENS ÅRGANG 2013

FORMSKRIFT
Tale til velkomstceremonien for forfatterskolens årgang 2013

Kære venner
Det har aldrig været et spørgsmål om indhold. Jeg har aldrig manglet noget at skrive om. Det har altid stået helt klart. At skrive om mig selv er det eneste, der er værd at skrive om. Nej, spørgsmålet har altid været formen.

Før jeg overhovedet sætter mig til computeren tænker jeg i flere måneder over, hvordan jeg skal skrive. Ulidelige dage med nedrullede gardiner, mine piller og korte besøg af medlidende kollegaer og elever. Lange tavse nætter  stirrende på mig selv i det store loftspejl, masturbation (når jeg kan) og står det helt skidt til, sluger jeg en håndfuld af de blå og svømmer væk i mit eget helt private mørke.

Der er så mange forskellige former at vælge imellem. Skal det være en roman, digte, sonetter, dagbogsnotater, essays, noveller, sms´er, blogindlæg, eller er det muligt at blande alle formerne og derved skabe noget helt nyt, en hybrid, et litterært monster, der vil imponere alle og ikke mindst jer. Og hvordan skal omslaget se ud? Og forfatterfotoet? Måske et nøgenbillede... det er vist ikke set før ... det må jeg undersøge.

De efterhånden mange år i miljøet har givet mig en vis status, en vis aura, en vis berømmelse, og alligevel får jeg stadig svedeture og hjertebanken ved tanken om, at I en dag vil afsløre mig som litterær bedrager. Som min læge siger: ”Pablo, det er  en ganske almindelig følelse”. Det trøster lidt og betablokkerne tager heldigvis det værste. Og ærligheden er jo det, der kendetegner mig. Det er det særlige. Hvor mange andre ville udstille sig selv, som jeg gør i hvert eneste værk.

Ærlighed er at lægge alle kortene på bordet, få det hele frem, blotlægge den menneskelige eksistens i al dens gru og elendighed, fralægge sig ethvert ansvar og overgive sig selv til teksten, til skriften. Skriften som formens døre ... nej, formen som skriftens  erkendelse ... erkendelsen som formens skrift ... nej, skriften som form ... eller formen som skrift .... Nej! Formskrift. Ja! Formskrift.

Selv tak!


KALD MIG, BUKDAHL
Tale til velkomstceremonien for forfatterskolens årgang 2013

Kære forfattere
Min betydning for udviklingen af dansk litteratur kan ikke overvurderes, ligesom mine litterære prioriteter ikke kan anfægtes (tag den Ib og Janus).

Mit private korstog for en litteratur, der er sjov og ung og gerne lidt sproglig krøllet og helt anderledes end hvad den danske anmelderstand ellers værdsætter (tag den ... ja, tag den alle sammen!), har givet mig mange venner og endnu flere fjender (fjendskab er venskab stavet alternativt og en stav er en stok eller en hvid pind eller en røv at trutte i).

Men jeg er Bukdahl, og min blog er den mest besøgte i den danske litterære verden (tag den prmndn!), og hvem tør anfægte, at kvantitet er kvalitet?

Hvedekorn er også mig. Jeg bestemmer hvem der kommer i og hvem der ikke kommer i, men alle får et herligt roterende svar skrevet personligt af mig. Hvad siger I så?

Men jeg er stadig udenfor. De andre driller mig, og især de andre anmeldere. Bag min ryg taler de om, at mine digtsamlinger ikke var særligt gode, og det synes jeg ærlig talt ikke, de kan være bekendt. Er det ikke nok, at Ib vil tæve mig og Janus kaster med vand?

Når jeg er ude blandt gymnasieelever og på højskolerne, griner de meget, og hvis jeg selv skal sige det, er jeg ret underholdende. Og jeg kan også godt finde på at opfinde nye ord, så det virker som om, jeg har opfundet det hele, og det har jeg faktisk også.

Min gode ven Blendstrup siger tit, at uden mig ville han slet ikke være den, han er blevet. Og det er jo sandt. Det samme kunne man også sige om de sidste mange års afgangselever fra skolen, der aldrig ville være blevet anmeldt, hvis ikke det var for mig – og da slet ikke anmeldt så positivt. Husk det, når baren åbner!

Det eneste, der ærgrer mig, er, at ikke alle synes at værdsætte min store indsats. Heldigvis har jeg masser af venner i miljøet, som inviterer mig hver gang, og dem har jeg ikke tænkt at svigte, fordi de andre er sådanne nogle stivnakkede triste mørkemænd og kvinder.

Nej, så længe jeg bliver inviteret, vil jeg blive ved med at anmelde, og er festen god, bliver anmeldelsen god. Det virker kun som det mest rimelige, ikke sandt? 

Nu må I gerne klappe!

HVEM ER DEN SMUKKESTE I LANDET HER?
Tale til velkomstceremonien for forfatterskolens årgang 2013

Kære producenter
Som lederen af landets største forlag, det hæderkronede Gyldendal, er det mig naturligvis en ære sådan at blive inviteret til jeres optagelsesfest. Som min kone sagde, da jeg gik ud af døren her til morgen: Riis, husk det er også din fremtid, det handler om.

Som enkelte af jer vil vide, har vi ikke altid set med positive øjne på jeres skole, og det kan da godt ærgre mig i dag, hvor jeg skuer ud over så mange så smukke unge mennesker. Hvilke salgbare producenter er vi hos Gyldendal ikke gået glip af i tidens løb, fordi vi var af den gammeldags og ganske fejlagtige holdning, at forfatter er noget man er – ikke noget man uddanner sig til.

Som alle andre i dette land er jeg heldigvis blevet klogere. Det er faktisk muligt at tjene penge på jer – især nu hvor alle har indstillet sig på, at en vis egen betaling må finde sted, så vi kan få dækket vores udgifter, før vi trykker noget  som helst. 

Det er klart, at vi som landets dominerende forlag har en forpligtigelse til at holde et vist litterært niveau, men det skal I nu ikke bekymrer jer om. Nu er i kommet ind på skolen, og det er det vigtigste. Hvad der kommer ud i den anden ende, er ikke så vigtigt, så længe der kommer noget.

I min lange tid som forlagsmand har jeg mødt ikke så få talenter, der aldrig formåede at ramme det store marked, der er så død og pine nødvendigt for, at vi kan få forretningen til at løbe rundt. Før vi alle skåler og kaster os over den lækre buffet, jeg ser foran mig, skal I derfor have et godt råd fra en gammel ræv: Udseendet betyder alt, så find en stylist og en fotograf. Det er et must for alle med forfatterdrømme i maven.

Endnu engang tillykke med optagelsen. Nu er det værste overstået.

Send vellignende foto


KH
Thomas
LITTERATURKÆLDEREN
v/istedgades boghandel 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar