Læsere kan man som oftest opdele i 2 grupperinger. Dem der
udelukkende læser skønlitteratur og dem der sværger til faglitteratur. Det er
den første gruppe vi her skal tale til. Naturligvis kan man overleve rent
åndeligt på en kost bestående af den ypperste skønlitteratur men hvorfor skulle
man dog når vi nu lever i et såkaldt videnskabeligt århundrede. For den
intelligente læser er der væsentlige indsigter at hente i den moderne videnskab
såfremt man forstår hvor man skal lede. Lad os derfor give en kort introduktion
til væsentlige videnskabsgrene og deres verdensmodeller. Igen ... vi taler her
til de skønlitterære læsere. Fagnørderne kan roligt læse videre, men deres
briller vil blive pudset en anden dag.
Neurologien eller lad os blot kalde den hjerneforskningen er
et af de mest interessante områder for det intelligente menneske i dag. Uden
hjernen er vi blot en plante. Især vil vi fremhæve den præfrontale kortox´s
funktion som virkelighedsopretholdende instans samt amygdalas funktion som alarmberedskab.
Derudover anbefales det at man beskæftiger sig lidt med hjerneforskningens
opfattelse af adskillelsen mellem virkelighed og forestilling, af drømmen, af
hjernens plasticitet samt begrebet fri vilje. Et ganske udmærket sted at
begynde denne udforskning af vores væsentligste organ vil være Rita Carters
Tænkeboksen hvorefter man kan gå videre med Anders Gades Hjerneprocesser og for
den grundige vil Klinisk Neuropsykologi være en kærkommen udfordring.
Biologien eller mere specifikt evolutionen er et andet felt
ethvert intelligent menneske bør vide så meget som muligt om. Og det er på
ingen måde nok at kende navnet Darwin. Kast dig over studiet af vores nærmeste
slægtning aben gennem Peter K. A. Jensens Menneskets oprindelse og udvikling,
fortsæt med din egen art hos Desmond Morris Den nøgne abe og Den menneskelige
zoo og tag så et dybt kig ned i mikroorganismernes forunderlige verden med
Mikrobejægerne af Paul de Kruif. Den grundige intelligente læser bør ligeledes
åbne Evolution. Den forudsigelige vilkårlighed af Bugge Christiansen og Fenchel
som du passende kan læse sideløbende med Mennesket. Den genetiske arv af Peter
K. A. Jensen. Du skulle nu være
parat til endeligt at acceptere mennesket som et biologisk væsen – at du
derudover bliver begavet med en verdensmodel med en helt usædvanlig
forklaringskraft er kun til daglig forundring og glæde.
Fysikken har vi alle styr på. Det er det derude. Det vi slår
os på når vi skvatter over vores egne ben og knalder hovedet ned i den hårde
asfaltvirkelighed. Virkeligheden er et urværk vi kan lukke op og betragte ned i
dens mindste bestanddele – nej! Glem virkeligheden, glem objektiviteten, glem
det derude. Læs Den ny verden ifølge Mr. Tompkins af Gamow som en meget fin
introduktion til de væsentligste af fysikkens ”opdagelser” de sidste par
hundrede år, gå videre med The Ghost in the Atom af Davies og Brown, The
dancing Wu Li Masters af Gary Zukav (men glem alle hans andre værker; ja sky
dem som pesten!), Gamow Tredive år, der rystede fysikken og og slut så denne
erkendelsesmæssige tour de force af med en parallel læsning af Berkeley A
Treatise Concerning the Principles of Human Knowledge og My View of the World af Schrödinger og
du skulle være klar til at opgive det meste af din hidtidige virkelighed og så bliver
det først rigtigt interessant. Nu åbner verden sig og hvad der før var trolddom
og overtro begynder langsomt at vække din slumrende nysgerrighed. Videre med
dig. Vi er ikke færdige. Faktisk er vi først lige begyndt.
Religionen og her taler vi naturligvis om religionen som den
erfaringsbaseret videnskab den engang var og ikke religionen som den samling
tåbeligheder mennesket har kanoniseret over de sidste mange tusinde år. Nu vil
den opvakte læser måske protestere for religion er vel nærmest det modsatte af
videnskab ... er det ikke? Jævnfør kvantefysikken må vi vist hellere lade være
med at lade som om videnskaben opererer inden for et absolut objektivt system,
at viden er uafhængig af iagttageren, at verden er uafhængig af mennesket. Men
religion ... er det ikke bare et trosspørgsmål? Det har vel intet med verden
som sådan at gøre? Religion er erfaring af verden. En måde at erfare verden på.
En verdensmodel der er baseret på menneskets erfaringer, udelukkende menneskets
erfaringer og som sådan den eneste strengt videnskabelige model der er på
markedet for øjeblikket (tiden og derved øjeblikket er jo relativt, så lad os
dog være ærlige ... for evigheden). Få nu læst den fandens bibel. Den er dit
religiøse verdensbilledes første kilde og gå derefter til enhver kristen
mystiker kirken har lyst i band gennem tiderne, tag med Hr. Grønbechs Primitiv religion en tur
rundt i hovedet på de såkaldte primitive mennesker for hvem mennesket og verden
er en sammenhængende virkelighedsmodel der virkede og virker. Snup lidt
Kierkegaard, gerne Kærlighedens gjerninger, Enten-Eller og Gjentagelsen og stil
ham så på hylden igen. Få styr på de gamle sagaer – især skal du koncentrere
dig om Vølvens spådom, suppler din overfladiske viden om kong Arthur og den
hellige gral med Chrétien de Troyes og gå så i gang med Hr. Neutzsky-Wulffs
forfatterskab, mens du naturligvis sluger alt af William Blake og Walt Whitman
evt. krydret med højtlæsning af Shakespeare og Henrik Haves digtsamling
Forværelset.
Velkommen til en ny verden!
KH
Thomas
Istedgades boghandel
Ingen kommentarer:
Send en kommentar