Der findes poesi der fungerer på det menneskelige sind som et svalende
syrebad. En poesi der skærer igennem og efterlader verden nøjagtig lige så
nøgen som da mennesket første gang sagde farvel til træerne og satte sine ben
på jorden.
Denne poesi er som oftest stærkt kritisk overfor sin samtids sandheder,
hvilket vil sige gennemsnitsmenneskets sandheder til enhver tid. Denne poesi er
som et baseballbat i ansigtet på magthavere og meningsdannere af alle arter.
Denne poesi er revolutonens poesi.
Lad os drage ud i smagens ørken
Smagen, noget godt, de gode vine, talerne, succeserne, det højst
groteske ved begejstringen for ens nationalitet, for æren – Jeg giver kun mit æresord for at lyve –
er for mig lig med væmmelse, efterfulgt af kvalme. Jeg holder mere af en
pattegris end af et medlem af Videnskabernes Selskab, og jeg får sure opstød,
når jeg betragter de kalkuner, påfugle og gæs, som udgør den øverste del af
samfundet. Den velkendte pligtfølelse, iblandet en god opdragelse! Der er folk,
der lever i dens evige forstoppelse, og det får dem til at stinke ud af kæften,
for den kan kun absorberes af en række berømte lig, i bronze eller marmor, på
vore offentlige pladser: Jesus Kristus Stradivarius, Napoleon røvhullet,
Spinoza sovepillen, Nietzsche onanisten, Lautréamont sodomisten. Politikken
fuldender undersøgelsen af den luftballonlethed, der kendetegner jeres såkaldte
intelligens, jeres hjerner er ligesom kamel- og krokodillebjælder, støjen fra
jeres sætninger hænger på jer som lyden fra de klokker, køerne har om halsen,
og som klemter, når de stiger ned fra overtalelsens bjerg.
Over-kvinder, over-mænd,
under-kvinder, under-mænd, jeres hår bliver hvidet, og jeres tanker forbliver
mørke.
Hjertets tanker, sindets
tanker, hjernens tanker er bare automatiske kemiske reaktioner; strømmen, som
får dem til at virke, kommer fra jer selv, fra solen eller Storebjørn;
Storebjørn fortæller, solen fortæller, og vi fortæller om vores fordøjelse og
forstoppelse. Jeres overvejelser, kære læserinder, om de så er anti-fornuft
eller anti-sandhed, er rene konventioner om det absolutte, som igen blot er en
konvention.
Himlen sover på vores ryg, og
vi bærer den for at blive stærke! Fejltagelse! Carpentier er ikke stærkere end
et barn på to år, rummet og tiden har samme varighed, en tyk, tynd, ung eller
gammel kvinde, det kommer ud på ét. I en fortsat bevægelse søger I
holdepladser, imaginære trappeafsatser, hvilket vanvid!
I stor stilhed
I skælver for Kristus, I er alle gode jesuitter.
Fænomener
Intelligensen er officiel, ærede selskab. I ønsker fænomener: maleriets
skæggede dame eller litteraturens små kykloper. Alle kunstnere er
pukkelryggede; spilledåsepukler, modtagelige for rytmerne fra kastagnettelivet.
Barnums fænomener er det monstrøse skønmaleris ufrivillige og internationale
bolsjevikker; de får os til at tænke på evolutionens ophør, på tankens sygelige
forstørrelse, der med større nydelse kan fremkaldes af morfin eller opium. Alle
fænomenindividerne vil være ”opium” eller ”morfin”, andre, der er mere
praktiske, sælger deres charlatansignatur som Muhammeds hår i røven eller et
stykke af Jesu kors, mærket af snobbernes overtalelse.
Det betryggende udseende
Er I lykkelige? Forestil jer, at der ikke var nogen fremtid, livet er
nu,
og der er ikke noget nu.
En forgiftning er altid moralsk
Kun forældrenes forgiftning er umoralsk.
Gå en tur, vogtere over de
Skønne Kunsters uddannelse, de kapitalistiske metoder; frivilligt eller
ufrivilligt vil I gøre livet til en kirkegård for nyfødte, I ønsker væsener,
der er underkuede af jeres dårlige eksempel; det er udelukkende ejendomsbegær.
Faderen og moderen råder ikke
over deres børns død, men fædrelandet, vores anden mor, kan ofre dem efter
forgodtbefindende til politikernes største ære.
Menneskets smukkeste opdagelse
er sodabikarbonat
Alle skabningens væsener er nyttesløse, deres kærlighed ligner sneen,
der smelter om foråret.
Regnfulde dage ligner
ferierne.
Jeg overgår amatørerne, jeg er
over-amatør; de professionelle er lortepumper.
Alle de malere, der findes på
vores museer, er maleriets tabere; man taler kun om taberne; verden kan opdeles
i to kategorier af mennesker: taberne og de ukendte.
(Francís Pícabía. Jesus Kristus Rastaquouère. Bebop.
2002)
Du kan naturligvis blot trække lidt på smilebåndet og kalde det DADA
eller surrealisme eller google forfatteren og blive imponeret over hans liv og
levned og ikke mindst sociale omgangskreds. Du kan forsøge at proppe ham ind i
en note i din næste universitetsopgave eller sætte et af digtene på forsiden af
dit speciale eller blot stille værket på hylden igen og ikke tænke noget
videre. Det kan du; det gør du måske endda og fred være med det.
Til alle jer andre: Francís
Pícabía, mine Damer og Herrer, Francís Pícabía!
KH
Thomas
Istedgades boghandel
Ingen kommentarer:
Send en kommentar