torsdag den 5. januar 2012

OVER GRÆNSEN, IND I MENNESKET

Lad os indlede dette nye år med at udvide vores perspektiv. Vi har nu alt for længe opholdt os på den synkende danske skude, så lad os løfte blikket op og ud. Måske er det bag grænsen løsningen skal findes; måske er verden din legeplads.
Første legekammerat bliver en mand der kunne næsten det hele: Romaner, digte, afhandlinger, essays og ikke mindst en mand der havde et skarpt blik både for det evige i mennesket og sin egen samtids hykleri. Vi indleder med lidt angående Guderne:

DER ER INGEN GUDER
Der er ingen guder, og du kan gøre det behageligt for dig selv
tage et parti tennis, tage ud i bilen og gøre nogle indkøb,
sidde og snakke, snakke, snakke
med en cigaret, der gør dine fingre brune.
Der er ingen guder, og du kan gøre det behageligt for dig selv
gå og gøre det behageligt for sig selv –
Men lad mig være alene, lad mig være alene for mig selv.
Og da – i værelset – hvis nærværelse er det,
som gør luften så stille og elskelig  for mig?
Hvem er det, der blidt berører mit bryst
og stryger mig over hjertet,
således at mit hjerte slår beroliget, beroliget,
beroliget og i fred?
Hvem er det, der glatter sengelinnedet lige som det kølige,
jævne ocean,
hvor fiskene hviler på bølgekanten i deres egen drøm?
Hvem er det, der griber om mine nøgne fødder
og masserer dem
ind til de folder sig ud
til alt er godt, til alt er fuldkommen godt,
føddernes lotusliljer!
Jeg siger dig, det er ingen kvinde, det er ingen mand,
for jeg er alene.
Og jeg falder i søvn med guderne,
guderne, som ikke er til, eller som er
i overensstemmelse med sjælens ønske
lige som et bassin vi styrter os ud i
eller undlader at styrte os ud i.

Og naturligvis har herren også styr på de mere fundamentale billeder af forandring af menneskelivet. Her i form af den kendte fugl Føniks:

FUGL  FØNIKS
Er du villig til at blive tværet ud – bortraderet – annuleret –
gjort til intet?
Er du villig til at blive tilintetgjort?
Dyppet i glemsel?
Hvis ikke, vil du aldrig virkelig blive forandret.
Fugl Føniks fornyer sin ungdom
kun når den er brændt – levende brændt – brændt ned
til varm fnuglet aske.
Da vil de små bevægelser af en ny lille kim i reden
med tråde af fnug som flydende aske
vise at den er i færd med at forny sin ungdom – lige som
ørnen – udødelige fugl.

Og lad os blot endnu engang være præcise. Der er ikke tale om nogen form for symbolisme, men en helt konkret handlingsvejledning for det intelligente menneske. Det intelligente menneske der meget naturligt kan nikke genkendende til det følgende:

TANKE
Tanke. Jeg elsker at tænke.
Men ikke en venden og drejen af allerede eksisterende ideer.
Jeg foragter dette opblæste spil.
At tænke er et opvæld af ukendt liv i bevidstheden.
At tænke er at efterprøve udsagn på bevidsthedens prøvesten.
At tænke er at stirre livet ind i ansigtet og læse, hvad der kan læses.
At tænke er at grunde over erfaring og komme til en konklusion.
At tænke er ikke et trick eller en øvelse eller en række kunstgreb.
At tænke er en mand i sin helhed, fuldt opmærksom.

                                                                                       (D. H. Lawrence. Phoenix. Rananim. 1974)

                                                         
Vi taler naturligvis om D. H. Lawrence, mine Damer og Herrer, D. H. Lawrence.

KH
Thomas
Istedgades boghandel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar