søndag den 6. november 2011

DANSK LITTERATUR ER AFGÅET VED DØDEN

 
Hvilket ikke er nogen overdrivelse, men en ret så præcis beskrivelse af situationen af i dag. I en tid hvor bøgerne spyttes ud af de digitale trykkerier og alle store som små gerne vil kendes som kunstnere burde der rent statistisk være flere værker af bemærkelsesværdigt niveau end der vitterligt er. Situationen er som den er af flere årsager, men ingen af dem specielt komplicerede eller svære at komme til livs, såfremt naturligvis mennesket af i dag overhovedet er interesseret i litteratur som andet end endnu et tidsfordriv. Lad os her holde os til de to væsentligste.
Sluk fjernsynet
Fjernsynet bliver sjældent nævnt i forbindelse med litteraturen, men det er her vi skal finde den væsentligste årsag til litteraturens forfald. Siden det første fjernsyn kom til Danmark er danskernes tv-kiggeri eksploderet og intet tyder på at kurven vil blive knækket i den nærmeste fremtid. Når størstedelen af befolkningen bruger flere timer om dagen hver dag alle ugens dage året rundt på at sidde passive og i neurologisk forstand bevidstløse foran en skærm, der ikke viser andet end fuldstændigt ligegyldige livsstilsprogrammer og tåbelige realityshows med lav-IQ deltagere kun afbrudt af en intetsigende Hollywoodfilm og den konstante nyhedskværnende propaganda, kan det ikke undre at danskerne som folk ikke er i stand til at producere andet litteratur end en litteratur der afspejler danskernes hverdag – altså en ligegyldig litteratur der er lige så hurtigt læst som den er glemt. Menneskets hjerne er skaberen af virkeligheden og en passiv, bevidstløs hjerne befinder sig naturligvis bedst i en ligegyldig, tåbelig og intetsigende verden. Hvis danske forfattere vil skabe værker af blivende værdi (og hvorfor stille efter den næste Adler-Olsen eller Vibeke-Holst når man kan gå efter J.P. Jakobsen, Kierkegaard og Preben Major Sørensen) skal de alle som en smide deres fjernsyn ud. Og hvis den danske læser vil blive i stand til at følge disse forfattere på deres ørkenvandring skal de gøre det samme.
Følg med
Vor tids mantra ”følg med” er blot kapitalens omskrivning af det langt mere ærlige og præcise ”arbeit macht frei” og derfor også en af de væsentlige årsager til at litteraturen (og verden) ser ud som den gør i dag. Alle danske forfattere gør alt hvad de kan for at følge med – om ikke alle andre så i hvert fald deres kollegaer. Det betyder at miljøet er så indspist som noget i denne verden. Forfattere går til oplæsninger, debatmøder, ferniseringer, litteraturfestivaler og hvad miljøet nu ellers finder på for at samle tropperne. De læser de nyeste teoretikere, de nyeste forfattere (eller de nyeste danske forfattere læser de ikke, for dem kender de jo personligt og så er det god litteratur per se!), de nyeste –ismer fylder deres bevidsthed, så det snart er umuligt at kende den ene fra den anden. Danske forfattere lever de samme liv, besidder den samme information (og ingen viden kunne vi tilføje) og har de samme intentioner om at blive en del af miljøet – koste så mange fadøl det nu må koste. Forfatterskolen er blot en konsekvens af dette. Hvis man som forfatter vil skabe andet end dårlige kopier af elendige originaler skal man holde sig udenfor sin samtid, beskæftige sig med alt det ingen af de andre interesserer sig for. Og i vore dage er det såmænd let nok eftersom ingen interessere sig for noget som helst andet end at pleje deres såkaldte karriere som forfatter. Hvorfor kaste sig over sprogteori, formidling, litteraturhistorien og personlig såkaldt udvikling, når kvantefysikken, neurologien, molekylærbiologien, sindssygen, myterne, de religiøse skrifter, kærligheden, lidenskaben, mennesket, fortællingen, verden ligger fuldstændigt ubrugt hen? Og hvis den danske læser vil blive i stand til at følge disse forfattere på deres rejse til verdens indre skal de gøre det samme.
KH
Thomas
Istedgades boghandel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar