onsdag den 21. december 2011

GRAVSKRIFT

Bogbranchen er i krise, forlagene klynker, boghandlerne klynker, ja, stort set alle implicerede parter klynker for omsætningen er faldende, supermarkederne stjæler kunderne, e-bogen truer lidt ude i fremtiden og de unge vil hellere se film og spilde deres tid på spil. Jamen, jamen hvor ser fremtiden dog sort ud.
   Lad os kigge lidt på de klynkende forlag og boghandlere. Lad os se lidt på deres virksomhedsstrategi de seneste 10, 15 år. Hvad har de gjort?
   Stort set alle større danske forlag har de sidste mange år satset stort på det vi så hjemmevant kalder bestsellere; i konkrete forstand værker der kan sælge mere end 1200 eksemplarer. Først da er det en succes; først da har forlagene et guldæg på hånden. Og det samme gælder boghandlerne – det er bestsellerne der fylder op på hylderne, i vinduerne og udsalgskatalogerne. 
   Og hvad er en bestseller? Det er en tekst der tiltaler så mange mennesker som overhovedet muligt, altså en helt konkret leflen for laveste fællesnævner, alt det vi alle kan blive enige om – eller sagt med andre ord: En ligegyldighed! en vare! omsætning! Forlag og boghandlere er købmænd; pengegriske købmænd der hellere end gerne går på kompromis med kvalitetskravene hvis det kan skæppe lidt i kassen. Ja, efterhånden er det det eneste succeskriterium – om værket har solgt så eller så mange eksemplarer. Og det kan vi jo ikke fortænke dem i. De skal jo også have smør på brødet, have forretningen til at løbe rundt, så fred være med det.
   Men, men ligesom vi helst vil have at vores læge faktisk har forstand på sygdomme, selvom om vi ikke forlanger at han eller hun skal have styr på den mere avanceret hjernekirurgi, så burde vi også stille dette krav til vores forlag og boghandlere – at de i det mindste har en smule styr på litteraturen, at de i det mindste kan rådgive os lidt i vores valg af læsestof, at de i det mindste har en om end vag intention om at servere en litteratur der kan tilfredsstille vores sultne hjerner. Kort sagt: at de ved hvad de taler om.
   Men ak og ve ... det er desværre ikke tilfældet når vi taler de store danske forlag og boghandlere. Ligeså vel som forlagene lader sig styre af marketingsafdelingen lader boghandlerne sig styre af de såkaldte markedskræfter, hvilket betyder at du ikke kan kontakte  de store forlag og bede dem om et par gode råd til hvad du dog skal købe, hvad du dog skal føre i din lille boghandel, hvad de dog vil anbefale dig at læse for svaret lyder hver gang: denne her er ny, den har vi solgt godt af! Jamen for fanden da, det er sgu da ikke et svar på spørgsmålet. Og samme pinlige seance gentages hvis du går ind i en af de mange boghandlerkæder i det danske rige og spørger den enkelte boghandler: Hvad vil du anbefale? Ja, denne her sælger vi rigtigt mange af, er standardsvaret. Og tror du mig ikke, så skriv til Gyldendal eller gå ind i den nærmeste Arnold Busck.
   Så hvis vi skal give et svar på bogbranchens store krise så må det være et øredøvende: DE LÆSER IKKE ANDET END TALLENE PÅ BUNDLINJEN. Og derved er de fuldstændig ligeglade med den læsende befolkning der for dem ikke er andet end endnu en pengepung der kan malkes, ligeglade med den skrivende befolkning der for dem ikke er andet end endnu en producent af en vare, ligeglade med ånd der for dem ikke er andet end PR-afdelingens nyeste salgsfremmende påfund.
  Og julefreden? Bare rolig, den skal nok indfinde sig igen i år i form af bugnende pengekasser for Danmark har vænnet sig til at litteraturen intet andet er end netop en bestseller, men lur mig om ikke den pinlige klynken fortsætter ufortrødent.
   Når gravskriften meget snart skal skrives over den danske bogbranche vil ordene: HER HVILER BESTSELLEREN være passende. 

KH
Thomas
Istedgades boghandel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar