torsdag den 24. november 2011

SINDSSYN

Det må man give Det Danske Sprog- og Litteraturselskab og engang så fine forlag Borgen. Ikke nok med at de i deres fælles serie Danske Klassikere genudgav Ernesto Dalgas, hvilket i sig selv ville være nok til at berettige deres eksistens. Nej, hvad der virkeligt taler til deres fordel var deres genudgivelse af Knud Hjortøs Syner. Dalgas kunne enhver intelligent læser være stødt på hos de mere ambitiøse antikvariater. Hjortøs debut har derimod været og er fortsat uopdrivelig, hvilket er en åndelig skandale eftersom vi her har at gøre med et af de mest livskraftige og lidenskabelige værker i dansk litteratur.      
   Og lad os bare lige få det slået fast: Syner er ikke symbolisme; Syner er livserfaring, Syner er sproget i regnbuens farver, Syner er menneskets evige trang til skaben. Knud Hjortø skriver ikke som han gør fordi det han skriver om står for noget andet, er et symbol på noget andet – dette andet som læseren så skal tolke frem. Der er ikke et unødvendigt lag ovenpå en virkelighed der er rigelig magisk i forvejen – som de få vil vide. Lad synerne begynde:

RESIGNASJON 

”Slaver, find på nye eder til mig, for hele min sjæl myldrer med trang til forhånelser! Find på hidtil ukendte bespottelser, slaver, ti jeg er syg og forsmægter efter at få sagt blasfemier, friske, dampende af ny frækhed! Jeg er syg, slaver! jer herre er syg af en forfærdelig sparketrang. Kom med noet nyt, ti ingen af de gamle eder vil jeg ta i min mund; al saften er forlængst tygget ud af dem, og at sie dem letter ikke mit forpinte og bespændte sind.
   Slaver, jeg har bandekrampe; kom hurtig og husval mig med usagte vederstyggeligheder! Jeg kvæles, slaver, jeg snøfter forgæves efter nyt, og alt, hvad jeg finder, er umuliggjort af andres vamle ånde. De rædsomheder, der allerede er sagt, lindrer ikke min sjæl, ti den er grebet af en usædvanlig bespottelsesfeber.”
                                                                                                        KNUD HJORTØ. SYNER. DDSL & BORGEN.

Kom så, Slaver! Virkeligheden kalder.

KH
Thomas
Istedgades boghandel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar