fredag den 2. december 2011

FY SKAMME, NIELS FRANK! SÅDAN NOGET MÅ DU END IKKE TÆNKE HER I DEN BEDSTE AF ALLE VERDENER.

Alt i mens diskussionen raser på Promenaden og alt drukner i politisk korrekthed styret af under gennemsnittet intelligente kvinder (og min gud, min gud også mænd) der taler køn som var det en stillingsbetegnelse, der taler litteratur som var det et partiprogram, der taler og taler men helt åbenlyst ikke er i stand til at læse vil vi her i Istedgades boghandel fortsætte vores vandring mod helvedes flammer. Denne gang lader vi os føre af Gustav Munch-Petersen:

"kammerater!
- en kunstner, som ikke er revolutionær, er ikke kunstner - han er alle virkelige kunstneres lumskeste og farligste fjende - hans er forræderens og spionens rolle -, forræderen og spionen, som indenfor alle andre virkefelter øjeblikkelig dømmes til skændselens tilintetførelse, saasnart masken er revet fra hans bedrageriske øjne og mund - den revolution, som er kunstnerens, er ikke brødets - brødets revolutionære er hans selvfølgelige kampfæller, men paa et ham uvedkommende omraade - hans maal er at skabe mennesker, som f u l d t  u d er i stand til at tilgodegøre sig frugterne af disse hans kampfællers resultater - de rydder, skaber plads, aabner en menneskeværdig jord -, hans opgave er at danne de mennesker, der værdigt og frigjorte først gennem hans arbejde blir aabne for den frugtbarhedens varme, som brødets revolutionære har beredt dem - ... "

Og lad os fortsætte fra den fantastiske debut det nøgne menneske:

ideal
jeg er kun menneske,
men jeg skal engang
rive jordens bjerge op
og lade dem rasle
for ørerne af dem, der sover -
jeg er kun menneske
men jeg skal engang
tage solen ned fra himlen
og lyse i alle mørke huller
med hvidt ubarmhjertigt lys -
jeg er kun menneske,
men jeg skal engang
stjæle gudernes lyn
og feje jorden ren for støv.


Ambitioner, kære venner, ambitioner! Alt andet er spild af tid og liv.


KH
Thomas
Istedgades boghandel

1 kommentar:

  1. "Verwandelt ist Zarathustra, zum Kind ward Zarathustra, ein Erwachter ist Zarathustra: was willst du nun bei den Schlafenden?"
    - Den helliges tale til Zarathustra, der går ned ad bjerget og gennem skoven til mennesket.

    SvarSlet